Rodzicu,

  • Aby zapewnić dziecku bezpieczny i rzetelny proces diagnostyczny oraz nie narażać na zagrożenie pracowników placówki przyprowadź do Poradni dziecko zdrowe – bez objawów chorobowych.
  • Zaopatrz swoje dziecko, jeśli ukończyło 4 rok życia, w indywidualną osłonę nosa i ust podczas drogi do i z Poradni.
  • Nie przychodź do Poradni z dzieckiem, jeżeli w domu przebywa ktoś na kwarantannie lub w izolacji. Wówczas wszyscy musicie pozostać w domu oraz stosować się do zaleceń służb sanitarnych i lekarza.
  • Jeżeli chcesz umówić lub odwołać wizytę zrób to telefonicznie.
  • Porozmawiaj z dzieckiem o tym, że podczas wizyty w Poradni będą zachowane zasady bezpieczeństwa.
  • Przypominaj dziecku o podstawowych zasadach higieny. Podkreśl, że powinno unikać dotykania oczu, nosa i ust i nie podawać ręki na powitanie. Zwróć uwagę na odpowiedni sposób zasłania twarzy podczas kichania czy kasłania.
  • Pamiętaj, że Ty także powinieneś stosować zasady bezpieczeństwa, bo dziecko uczy się przez obserwację dobrego przykładu. Na terenie Poradni rodzice/opiekunowie przebywają w maseczkach ochronnych i rękawiczkach.
  • Dziecko powinno posiadać własne artykuły do pisania.

Jak przetrwać czas zagrożenia epidemicznego i zachować dobrą formę?

Drodzy rodzice.
Kolejny tydzień naszej izolacji mija. Wprowadzone obostrzenia wydają się oddzielać nas od innych ludzi i naszego "dawnego" życia jeszcze bardziej. Ostatnio idąc po zakupy nie poznałam na ulicy mojej przyjaciółki, które była w maseczce i dużych okularach przeciwsłonecznych ;-)
"Odmrażanie" gospodarki i życia społecznego budzi w nas ambiwalentne uczucia, bo z jednej strony czekamy już bardzo na tę "normalność" (na którą czasem wcześniej narzekaliśmy ;-)  a z drugiej obawiamy się zagrożenia.
Wszystko to wpływa na nasze emocje, nastawienia, cierpliwość lub jej brak, na nasz ogólny dobrostan psychiczny. A to wszystko widzą i czują nasze dzieci. Im my jesteśmy bardziej spokojni, pogodni, tym nasze dzieci też tak funkcjonują. Są radosne, ciekawe świata i bezpieczne. Jeśli my jesteśmy zestresowani, przygnębieni lub rozdrażnieni - nasze dzieci automatycznie dostrajają się do nas.
Można powiedzieć, że:
                                 zadowolony, pogodny rodzic=radosne dziecko
Jak zatem zadbać o siebie w tym wyjątkowym czasie?
Na pewno na początku pomocna jest sama świadomość co się z nami dzieje i chęć zmiany swego samopoczucia i nastawienia.
Zapraszam więc do przeczytania poniższych wskazówek :-)
 
Pozdrawiam serdecznie
Aleksandra Palczewska-Chrześćjan

Drodzy rodzice.

Zadbaj o swoją psychikę czyli:

1. Stwórz sobie nowe rytuały

Mają one kojący wpływ wtedy, kiedy rzeczywistość staje się nieprzewidywalna. Nawet, jeśli możesz spać teraz bez ograniczeń wstawaj o określonej porze, zaczynaj dzień w jakiś pozytywny sposób od filiżanki kakao, aromatycznej kawy, zielonej herbaty.

2. Zadbaj o pozytywną narrację

Co mam na myśli? Jeśli rano wysłuchasz wiadomości o szalejącej pandemii i problemach, jakie generuje, będziesz od razu zestresowany. Nie oznacza to, że masz żyć w błogiej nieświadomości. Po prostu poświęć więcej czasu konstruktywnym informacjom koncentrującym twoją uwagę na strategiach, które pomogą ci minimalizować straty.

3. Selekcjonuj informacje

Bycie poinformowanym od nakręcania się różni sposób pozyskiwania wiadomości. Wybierz to źródło, które uważasz za wiarygodne (na pewno nie będą to żadne łańcuszki) i trzymaj się go, zamiast stwarzać w swojej słowie informacyjny chaos. Wyznacz godziny sprawdzania informacji.

4. Bądź aktywny umysłowo

Nawet, jeśli obecnie nie możesz wykonywać swojej pracy, poświęć czas na czytanie wartościowych książek, naukę np. języka obcego, nowe zabawy z dzieckiem. To z pewnością przyda ci się w przyszłości.

5. Ustal, co jest teraz bardziej i mniej ważne

Sprawy niedawno jeszcze ważne takie jak zakup nowych ubrań można spokojnie przesunąć na koniec listy. Co umieścić na początku? No właśnie… może zapisanie się na jakiś kurs online lub zaopatrzenie się w książki.

6. Utrzymuj kontakty z pozytywnymi osobami

Rozmawiaj przez komunikatory z osobami, z którymi lubisz się kontaktować, ale nie wdawaj się w długie dyskusje z czarnowidzami. Te osoby poprawiają sobie nastrój przez indukowanie swojego lęku innym osobom. Zaproponuj im coś pozytywnego zamiast być dla nich łatwym celem. Skontaktuj się z psychologiem przedszkolnym ;-) lub w poradni i porozmawiaj z nim jeśli czujesz taką potrzebę.

7. Interesuj się innymi

Odzywaj się także do tych osób, z którymi nie utrzymujesz bardzo bliskich kontaktów, aby spytać jak im się wiedzie i pomóc im w kryzysie.

8. Zrób coś pożytecznego dla innych

Pomyśl, czy masz coś do zaoferowania innym? Nawet nie wychodząc z domu, możesz być użyteczny dzieląc się swoją wiedzą, doświadczeniem. A może wyprowadzisz na spacer psa starszej sąsiadki lub masz coś co przyda się innej osobie i możesz jej tego użyczyć, może szyj maseczki?

10. Spójrz z szerszej perspektywy

Trudno uznać, że pandemia to pozytywne zjawisko, ale zastanów się, czy dzięki temu co dzieje się wokoło, możesz stać się mądrzejszy, zmienić z korzyścią priorytety, zrozumieć co liczy się najbardziej. Być może nada to nowy, głębszy sens twojemu życiu.

11. Co zrobić jeśli pojawią się ataki paniki

Trzeba wziąć kilka (np. 10) głębokich oddechów, napić się szklankę wody, wyjść na balkon lub do ogrodu, poćwiczyć, posłuchać ulubionej muzyki relaksacyjnej, zrobić coś pożytecznego, realnego, ale krótkiego (np. sałatkę, pograć na gitarze, majsterkować)

Zadbaj o ciało:

1. Odżywiaj się mądrze

Nawet, jeśli nie wychodzisz często po zakupy (mądrze), kupuj to, co jest wartościowe, unikaj niezdrowego jedzenia typy chipsy, konserwy itp.

2. Bądź aktywny

Wysiłek fizyczny wyzwala endorfiny i pomaga spalić kortyzol, hormon stresu. Zamiast niedostępnej teraz siłowni możesz wybrać rower stacjonarny, taniec, szybki spacer.

3. Relaksuj ciało

Rób sobie ćwiczenia oddechowe, sesje relaksacyjne (trening progresywny Jacobsona lub autogenny Schultza), stosuj oddychanie przeponowe. Gdy masz rozluźnione ciało, głowa również za nim podąża.

4. Używaj olejków zapachowych

Naturalne olejki zapachowe wzmacniają odporność i poprawiające nastrój to na przykład melisa, rozmaryn, cytryna, drzewo herbaciane i jaśmin.

5. Unikaj używek alkoholu, papierosów itp.

Życzę wszystkim dobrej formy!