Rodzicu,

  • Aby zapewnić dziecku bezpieczny i rzetelny proces diagnostyczny oraz nie narażać na zagrożenie pracowników placówki przyprowadź do Poradni dziecko zdrowe – bez objawów chorobowych.
  • Zaopatrz swoje dziecko, jeśli ukończyło 4 rok życia, w indywidualną osłonę nosa i ust podczas drogi do i z Poradni.
  • Nie przychodź do Poradni z dzieckiem, jeżeli w domu przebywa ktoś na kwarantannie lub w izolacji. Wówczas wszyscy musicie pozostać w domu oraz stosować się do zaleceń służb sanitarnych i lekarza.
  • Jeżeli chcesz umówić lub odwołać wizytę zrób to telefonicznie.
  • Porozmawiaj z dzieckiem o tym, że podczas wizyty w Poradni będą zachowane zasady bezpieczeństwa.
  • Przypominaj dziecku o podstawowych zasadach higieny. Podkreśl, że powinno unikać dotykania oczu, nosa i ust i nie podawać ręki na powitanie. Zwróć uwagę na odpowiedni sposób zasłania twarzy podczas kichania czy kasłania.
  • Pamiętaj, że Ty także powinieneś stosować zasady bezpieczeństwa, bo dziecko uczy się przez obserwację dobrego przykładu. Na terenie Poradni rodzice/opiekunowie przebywają w maseczkach ochronnych i rękawiczkach.
  • Dziecko powinno posiadać własne artykuły do pisania.

Szanowni Dyrektorzy!

Zwracamy się z prośbą o przekazanie wszystkim nauczycielom poniższej informacji.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bełżycach serdecznie zaprasza wszystkich zainteresowanych nauczycieli na szkolenia zdalne na następujące tematy:

„Uczeń z afazją w placówce ogólnodostępnej”- prowadzenie Agnieszka Skubik, neurologopeda

 „Okulary na ADHD”- prowadzenie Edyta Kania, psycholog

 Każdy z uczestników otrzyma link do szkolenia oraz prezentacji multimedialnej. Istnieje możliwość otrzymania zaświadczenia uczestnictwa w szkoleniu.

Prosimy o zgłoszenia chętnych nauczycieli na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do dnia 04.05.2020r. W zgłoszeniu prosimy o podanie Imienia i Nazwiska, nr telefonu, adresu mailowego oraz placówki.

Przewidujemy  również możliwość konsultacji online (np. aplikacja Messenger) w postaci czatu grupowego lub wideokonferencji,  z prowadzącymi. Chętnych prosimy  o wyszczególnienie tej informacji w mailach zgłoszeniowych.

 

Drodzy rodzice

Czas izolacji, czas w którym jesteśmy razem w domu warto wykorzystać do budowania i pogłębiania wzajemnych relacji. Jest czasem, w którym możemy być razem, a nie obok siebie. Czasem, w którym możemy być dla siebie, a nie dla tysięcy innych "ważnych" spraw. Czasem, w którym możemy poznawać się na nowo i uczyć się siebie nawzajem, w którym spróbujemy przełamać schematy i dotychczasowe nawyki.
Chcę zaproponować Państwu chwilę refleksji na temat naszych najbliższych relacji, więzi w rodzinie, komunikacji z dzieckiem.
Dziś zastanówmy się nad tym czy gdy:

- Twoje dziecko płacze, Tobie ściska się z żalu serce, a jedyne, co przychodzi Ci do głowy, to "nie płacz" lub "nic się nie stało"?

- Twoje dziecko krzyczy ze złości, Ty masz ochotę wystrzelić się w kosmos, a jedyne, co przychodzi Ci do głowy, to "przestań krzyczeć" lub "nie ma o co się tak wściekać"?

- Twoje dziecko chodzi smutne i nic nie mówi, Ty marzysz o rentgenie, który przejrzy jego myśli, a jedyne, co przychodzi Ci do głowy, to "o co Ci chodzi?" lub "dlaczego nic mi nie mówisz?"?

- Twoje dziecko jest zazdrosne o rodzeństwo, Ty żałujesz, że nie dasz rady się sklonować, a jedyne co przychodzi Ci do głowy, to "przecież kocham Was tak samo" lub " przecież jesteś starszy, ustąp"?

- A może jakiś bliski Ci dorosły potrzebuje wsparcia, Ty czujesz się nieswojo, niepewnie, a jedyne co Ci przychodzi do głowy, to "czas leczy rany" lub "nie przejmuj się"?
Brzmi znajomo?
Może warto jednak powiedzieć wtedy:
- rozumiem, że jest Ci trudno..
- widzę, że jesteś zdenerwowany...
- rozumiem, że jest Ci przykro....
- chcesz się przytulić?
- opowiedz mi o tym
- gdy będziesz gotów zawsze Cię wysłucham
- wierzę, że jest ci trudno, jestem z Tobą...
- wierzę w Ciebie, uda Ci się...
Oczywiście wsparcie, to nie tylko słowa, ale zmiana na poziomie języka, potrafi zdziałać cuda i potem łatwiej jest "tylko" być obok i towarzyszyć bez słów przewalającym się emocjom. (Źródło:  Przystanek Relacja Katarzyna Kalinowska)
Komunikacja jest bardzo ważna. Nasze słowa mogą być wspierające i zachęcające do kontaktu, budujące relację, ale mogą też być dołujące, zniechęcające do kontaktu i oddalające nas od siebie.
Człowiek uczy się przez całe życie - warto właśnie od teraz uczyć się dobrej komunikacji. I na dodatek jakiej miłej i ciepłej :-)
Kolejne informacje wkrótce...
Powodzenia!

Wyniki konkursu na „Najpiękniejszą pisankę i kartkę wielkanocną”

W związku z ogłoszonym przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Bełżycach konkursem na „Najpiękniejszą pisankę i kartkę wielkanocną”- dla uczniów przedszkoli i szkół podstawowych, pragniemy poinformować o rozstrzygnięciu konkursu i przyznaniu pierwszego miejsca ex aequo  dla siedmiu uczestników:

Wiktor GałatWiktor Gałat   lat  5

Mirosław ZuziaZuzia Mirosław   lat 5

Chabora KrzysKrzyś Chabora    lat 5

dawid ZiółkowskiDawid Ziółkowski  lat 7

Gabriela ChrześćjanGabiela Chrześćjan ucz. kl. I

pisanka marysia skubikMaria Skubik     ucz. kl. II

pisanka wiktoria skubikWiktoria Skubik  ucz. kl. VI

 Serdecznie dziękujemy  za udział w konkursie  i gratulujemy laureatom. Nagrody zostaną dostarczone w najbliższym możliwym czasie.

 Członkowie komisji:

mgr Beata Lalak - dyrektor PPP w Bełżycach

mgr Kazimiera Dudziak-Plewik - pedagog PPP Bełżyce

mgr Anna Ceglarz – starszy referent PPP Bełżyce

Drodzy Rodzice przedszkolaków!

            W chwili obecnej swobodna aktywność Waszych dzieci niestety została ograniczona do minimum. To może powodować u dzieci lęk, niepokój , trudności z koncentracja, wybiórczość pokarmowa  i inne.  Warto im pomóc poradzić sobie z trudnymi emocjami  np. poprzez aktywność fizyczną. Oto kilka pomysłów :

  • „Silny, słaby” – ćwiczenia relaksacyjne wg Jacobsona :

  zegnij ramie, napręż mięśnie, jesteś siłaczem, naprężaj mocno mięsień

  a teraz jesteś słaby, rozluźnij napięte mięśnie, połóż rękę na materac, teraz czujesz jak rozluźniły się twoje mięśnie

  druga ręka to samo ćwiczenie

  odpocznij chwilę leż swobodnie i oddychaj

  teraz silna i słaba będzie twoja noga

  włóż klocek pod kolano i mocno ściśnij nogę w kolanie, a teraz noga słabnie, rozluźniasz mięśnie, wypuść klocek

  to samo ćwiczenie z drugą nogą

  a teraz napełń brzuch powietrzem, tak żeby był napięty jak balon, powoli wypuść powietrze i rozluźnij mięśnie

  naciśnij mocno głową w poduszkę na której leżysz, głowa jest bardzo silna, naciskasz mocno a teraz rozluźnij mięśnie, głowa już nie naciska na poduszkę, odpoczywasz czujesz ulgę

  jesteś niezadowolony i groźny, ktoś zniszczył twoją budowlę z klocków, marszczysz mocno czoło, jeszcze mocniej a teraz rozluźnij mięśnie, niech odpoczną, czoło jest już gładkie.

  • „Szalona muzyka” –zabawy przy muzyce, wymachy rąk, podskoki , przysiady, bieg w miejscu oczywiście wszyscy całą rodziną.
  • „Jestem zwinny jak wąż”- spróbujcie zrobić domowy tor przeszkód tworząc: slalom, wspinaczki, czołganie itp.
  • „Przepychanki”- spróbujcie „przesunąć” ścianę, usiąść plecami do siebie i próbować się przepchną, „przepchnąć się rękami itp.

Powodzenia ;-)

JAK MOGĘ POMÓC SWOJEMU DZIECKU?

Rodzicu! W psychologii wyróżniamy 2 rodzaje motywacji: zewnętrzną („robię to co muszę”) oraz wewnętrzną („robię to co chce”).  Niestety tylko dzięki ukształtowanej motywacji wewnętrznej nasze dziecko będzie z większym zaangażowaniem i przyjemnością brać udział w różnych zajęciach, chętniej uczyć się odpowiedzialności, doświadczać dumy z sukcesu i radzić sobie z porażkami.

Pomóżmy mu w tym! Oto wskazówki:

RUTYNA, PRZEWIDYWALNOŚĆ I KONSEKWENCJA . Ustalmy wspólnie plan dnia, którego będziemy wszyscy konsekwentnie się trzymać. Młodsze dzieci mogą narysować zegar, na którym wyznaczą poszczególne elementy dnia.

 RÓB WYJĄTKI – konsekwencja w wychowywaniu jest bardzo ważna, tak samo ważna jak elastyczność. Jeżeli dziecko niechętnie wykonuje polecenia, zastanówmy się co jest tego przyczyną. Empatyczna rozmowa o problemie zapewne pozwoli złagodzić negatywne emocje , które towarzyszą naszym dzieciom. Takim troskliwym podejściem pokazujemy dziecku, że jest dla nas ważne i że liczymy się z jego potrzebami.  Dodatkowo wpływa to pozytywnie na relacje między dzieckiem i rodzicami oraz uczy wzajemnego szacunku.

WYDAWAJ KONKRETNE POLECENIA. Czasem polecenie „odrób lekcje” jest zbyt ogólne dla dziecka. Może warto przedstawić konkretny plan działania . „Sprawdź co masz dziś zadane” , Które zadania potrafisz wykonać sam, przy których potrzebujesz pomocy?”, „Zacznij od zadań  trudniejszych” itp.

KAŻDE DZIAŁANIE POWINNO MIEĆ SENS. Nie używaj argumentów typu „ Tak ma być i koniec”, „To ja o tym decyduję” . Należy porozmawiać z dzieckiem i wyjaśnić po co ma coś zrobić (np. „ Posprzątaj pokój , żebyś mógł rozłożyć tor samochodowy), a nie dlaczego (Posprzątaj pokój, bo jest bałagan). Od nastolatków powinniśmy już wymagać myślenia abstrakcyjnego  i oczekiwać powagę i podniosłość określonych sytuacji. Rodzice sami również powinni odpowiedzieć sobie na pytanie „Po co moja córka/syn ma to robić?”

NEGOCJUJ. Jeżeli chcemy wprowadzić jakieś zasady konsultujmy je ze wszystkimi. Nie chodzi o to, żeby dziecko decydowało o tym czy w ogóle ma odrabiać lekcje. Chodzi o to , że może samo zdecydować kiedy może to zrobić.

DOCENIAJ NIE OCENIAJ. Dostrzegajmy wysiłek jaki dziecko wkłada w  wykonane zadanie, a nie tylko efekt końcowy.  Nawet jeżeli towarzyszą temu błędy. Powiedz dziecku „Możesz być z siebie dumny”/

BĄDŹ PRZYKŁADEM . Istotnym elementem modelowania są nasze reakcje na prośby dzieci. Zastanówmy się, jak często słyszą od nas: „zaraz”, „poczekaj”, „teraz nie mogę”, „jeszcze chwila”. Czy nie są one naszym lustrzanym odbiciem, gdy odmawiają wykonania jakiejś czynności?

ZADBAJ O SIEBIE . Bardzo często wiele naszych konfliktów wynika ze złego samopoczucia. Pomyślmy o czasie na kawę, o rozmowie z bliską osobą, o krótkiej 15 min. drzemce , a może dobrej książce lub odcinku ulubionego serialu.

Jak zorganizować się podczas nauki w domu? Wskazówki dla uczniów

- PRZYGOTOWANE MIEJSCE PRACY ( posprzątane biurko, na którym znajdują się tylko
i wyłącznie rzeczy, które aktualnie służą nam do nauki min. książka, zeszyt , piórnik i lampka)

-PRZYSTĄP OD RAZU DO DZIAŁANIA (nie odwlekaj tego, co musisz zrobić na później, działaj szybko. Już przed śniadaniem usiądź na 10-15 min i zaplanuj to co masz dziś do zrobienia)

-PRZYJEMNOŚCI POZOSTAW NA KONIEC (grę na komputerze, kolejny odcinek ulubionego serialu, czatowanie w mediach społecznościowych potraktuj jako nagroda za świetnie zorganizowany czas)

-PRZYGOTUJ PLAN ZADAŃ DO WYKONANIA ( wypisz przedmioty , z których musisz wykonać zadania i odznacza te, które już wykonałeś)

-dodatkowo możecie rozpisać sobie plan na cały tydzień (wkrótce dostaniecie wskazówki)

-PAMIĘTAJCIE O ROBIENIU SOBIE KRÓTKICH PRZERW PODCZAS NAUKI  (jednak przerwę na aktywność fizyczną, rozmowę z rodzicem lub rodzeństwem lub po prostu przerwa na herbatę lub kanapkę. Pamiętaj przerwa na oglądanie TV lub grę na komputerze nie jest dobrym pomysłem, ponieważ od tych czynności bardzo trudno nam się oderwać i powrócić do nauki).

POWODZENIA!!!